RC revue

» Časopis » Aktuální číslo


RC REVUE 7/2017

RC revue 7/2017
1. července vychází sedmé číslo osmnáctého ročníku časopisu RC revue.
Z obsahu vybíráme:


V RC revue 7/2017 naleznete

Obsah časopisu RC revue 7/2017
RC revue 7/2017

Vystřelovací a házecí polomaketa Jak-11/C-11

Výkres na vedlejší straně je ve skutečné velikosti. Všechny díly z něj překopírujeme přes uhlový papír na předem obroušenou balzu, respektive překližku příslušné tloušťky. Výkres můžeme také okopírovat na tlustší papír, díly vystřihnout a podle těchto šablon obkreslit na příslušný materiál. Pro stavbu vybereme lehkou, ale pevnou balzu, obzvlášť pečlivě a s důrazem na nízkou hmotnost vybíráme materiál na ocasní plochy.

12
RC revue 7/2017

1. kolo seriálu mistrovství ČR pro raketové modeláře

Sezona soutěží seriálu mistrovství České republiky pro raketové modeláře začíná tradičně v Letovicích. Letos, ve dnech 29. a 30. dubna, se zde sešlo opět kolem čtyřiceti závodníků z celé republiky. Přihlášených bylo víc, ale sníh, padající den před soutěží, mnohé odradil. Ti, co přijeli, ale nelitovali. Příroda se umoudřila a létalo se za poměrně dobrého počasí. Při slavnostním zahájení závodníky přivítal starosta města Letovice, pan Vladimír Stejskal. Sám kdysi aktivní sportovec fandí nejen modelářům, ale všem mladým, kteří sportují a nesedí doma u počítače.

14
RC revue 7/2017

Historické modely v Litomyšli

V sobotu 13. května 2017 se konala soutěž historických modelů na modelářském letišti Litomyšl-Vlkov. Pořádající klub, jímž je Spolek leteckých modelářů Litomyšl, tuto soutěž vypisuje již několik let a u soutěžících naštěstí stoupá v oblibě. Jestli to je výborným gulášem paní Duffkové, či báječnými buchtami od mojí ženy, to netuším. Jen mohu doporučit, přijeďte se přesvědčit na další soutěž.

15
RC revue 7/2017

Digitální programovatelná serva Hitec řady D nejen pro velké akrobaty

V minulém čísle RC revue jsem popsal zkoušky prvních čtyřech serv Hitec řady D. V tomto pokračování se podíváme na další tři – D980TW, D645MW a vodotěsné jumbo servo D845WP a na možnost programování serv Hitec řady D. Pro jistotu zopakuji, co jsem vlastně měřil. Nejprve jsem sledoval o kolik servo „uhne“ z polohy při zatížení dvaceti, padesáti a sto procenty udávaného momentu při napětí 7,4 V. To může simulovat například jak moc servo „povolí“ křidélku výchylku mimo neutrální polohu, když na křidélko v přemetu působí vztlak křídla. Následně jsem měřil při jakém zatížení se servo ještě rozeběhne – představme si, že letíme přemet, a vidíme, že vybrání „nevyjde“.

18
RC revue 7/2017

Elektrovětroně pro žáky – bude to nová kategorie?

V sobotu 7. května 2017 se konala zkušební soutěž elektrovětroňů pro mládež do patnácti let věku. Uspořádal ji LMK Hořice ve spolupráci s domem dětí z Hořic. Jak to proběhlo? Moc dětí se bohužel nesešlo, letělo pouze sedm účastníků – šest pilotů a jedna pilotka. Byla to vlastně soutěž mladých modelářů z LMK Hořice a MK Mnichovo Hradiště. Létalo se podle pokusných pravidel, která zní: 1. Soutěže se mohou zúčastnit modeláři (žáci) ve věku do patnácti let. 2. S jedním modelem může létat i více závodníků. 3. Létat mohou s elektrovětroni klasické konstrukce nebo zhotovenými z plastických hmot (Easy Star, Fokus a jiné „houbolety“) a je jedno, zda-li model pochází ze stavebnice nebo je vlastní konstrukce.

22
RC revue 7/2017

Rychlý EPP model Mustang

Společnost RC Factory vytvořila novou sérii modelů nazvanou Racer series. Modely jsou určeny především pro rychlé a dynamické létání podobné závodním pylonovým modelům. Předlohy modelů jsou skutečná letadla Mustang a Nemesis účastnící se závodu Reno Race. Mustang a Nemesis mají každý dvě barevné varianty: Mustang Red a Yellow, Nemesis Blue a Purple. Já jsem měl možnost vyzkoušet již postavený a zalétnutý model Mustang Red. Stavebnice je dodávána v podobě barevně potištěných výřezů z expandovaného polypropylenu. Výřezy jsou oproti akrobatickým speciálům z řad Backyard či Expert series mnohem tlustší a mohutnější. Naopak ovládací kormidla jsou menší. To proto, že se od letadel očekává spíše létání a akrobacie při vyšších rychlostech, nikoliv visení na vrtuli.

24
RC revue 7/2017

Hornoplošník s elektromotorem Bambi 3XL

sbök na výstavě Model hobby 2016 nabídl k vyzkoušení stavebnici pohledného hornoplošníku poháněného elektromotorem, ani na okamžik jsem nezaváhal. Předpokládal jsem, že jeho stavba bude dobrým programem v zimním období a přinese i značný potenciál k pozdějšímu experimentování. Model bych přirovnal k „ultralajtu“ STOL. Stavebnice obsahuje veškeré potřebné díly ke stavbě draku s výjimkou potahu a kol podvozku. Dřevěné díly jsou pečlivě vypáleny z překližky nebo kvalitní stejnorodé balzy. Pečlivost konstrukce a zpracování jsou pro firmu Hiesbök příslovečné. Přiložené výkresy jsou ve skutečné velikosti a barevné, každý díl je označen, stejně tak sáčky, v nichž jsou uloženy.

26
RC revue 7/2017

Model letadla se svislým startem a přistáním Convergence VTOL BNF

Občas se podívám na internet po novinkách z modelařiny a co je nového na modelářském trhu. Na stránkách firmy Astra jsem proto onehdá objevil model Convergence VTOL, model letadla se svislým startem a přistáním se systémem překlopných vrtulí. Hned mi bylo jasné, že jej musím vyzkoušet. Po domluvě s redakcí RC revue a firmou Astra jsem měl za pár dní krabici s modelem doma. Princip překlopných vrtulí není vůbec jednoduchý. Byl vyvíjen zejména v USA a Američané jej dotáhli do sériové výroby výsadkovým letounem Boeing V-22 Osprey. I když je tento typ zařazen do výzbroje amerických ozbrojených sil, nepatří počtem havárií mezi nejspolehlivější letouny.

30
RC revue 7/2017

Plánek 214: Polomaketa bombardéru s elektropohonem Bloch MB-200

Jako každým rokem vždy 28. září proběhlo i vloni na letišti LMK Meteor Havířov v Karviné již čtrnácté setkání pamětníků, důchodců, seniorů – zkrátka těch, kteří si modely ještě sami stavějí. Vždy se objeví nějaký nový model, v loňském roce to byl skvost v podobě polomakety bombardéru Bloch MB-200 z třicátých let minulého století, který kromě jiných sloužil i v československém letectvu. Model postavil ostravskými modeláři pro svůj kontruktérský talent a zlaté modelářské ruce vysoce ceněný Zdeněk Klečka z LMK Polanka nad Odrou. Při předvádění na setkání model pilotoval Jan Honěk z Havířova. Z nenápadné předlohy vznikl nádherný model s fenomenálním letovým projevem, jehož letům jsme všichni přihlíželi s „otevřenou hubou“ – něco tak důstojného se ve vzduchu opravdu příliš často nevidí. I když jsme byli svědky jedněch z prvních letů modelu, bylo jisté, že jeho řízení je lahůdka, starty ze země i mezipřistání směle odolávaly přece jen zesilujícímu větru bez nejmenšího vlivu na letový projev.

36
RC revue 7/2017

Jarní polétání s jety

V sobotu 13. května 2017 se v Modelparku Suché u Modlan konala poloveřejná akce polétání s jety. Tato akce je určena především jako jarní předsezonní rozcvička pro piloty a jejich stroje, nicméně návštěvníci rozhodně vyháněni nejsou a je o ně pěkně postaráno. Kromě letecké podívané byl k dispozici stánek s občerstvením, kde bylo možné obdržet výborné klobásy a chlazené i teplé nápoje, a dokonce zavítal z Německa i dodávkový vůz se zmrzlinou.

44
RC revue 7/2017

EAC Czech 2017 – první závod evropského poháru v sezoně 2017

Na konci sezony obřích akrobatů 2016 jsme se s Williamem Kiehlem, šéfem evropského poháru obřích akrobatických modelů, dohodli, že budeme i v roce 2017 pořádat závod tohoto serálu u nás v Čechách. Avšak pořadatel, který původně slíbil, že závod u nás uspořádá, z organizačních důvodů nebyl schopen dát dohromady termín ani další zabezpečení. A tak, když už jsem za Českou republiku dal slovo, jsem po krátké poradě se synem Markem a dalšími kolegy z našeho modelářského klubu v Mnichově Hradišti, rozhodl, že se do toho opět pustíme.

46
RC revue 7/2017

Model Avro Type D

Po delší době, kdy jsem stavěl především modely z první světové války pro vystoupení skupiny Great War Flying Circus, jsem se opět rozhodl zkusit něco jiného. Hlavní inspirací ke stavbě pro mě byl čtyřdobý motor Velešín 36 cm3, který vlastním už od devadesátých let minulého století. Původně motor se žhavicí svíčkou poháněl řadu let třímetrové Kuňkadlo, ale ve žhavicí verzi nevynikal největší spolehlivostí a ani výkon na dvanáctikilogramový model příliš nestačil. Kuňkadlo proto dostalo benzinovou „padesátku“ a Velešín šel do skladu. Později jsem získal motor Honda GX-31, který v současné době pohání model nákladního auta, a při pokusech s ním jsem si vzpomněl na odložený čtyřdobý žhavík.

50
RC revue 7/2017

RFB Fanliner

Známý švýcarský a později v Německu působící designér Luigi Colani navrhl tvary velkého množství nejrůznějších objektů – od letadel přes automobily a motocykly až po nábytek a jídelní příbory. Jejich design byl pozoruhodný, ve své převážné většině však bohužel prakticky zcela nepoužitelný. Prakticky využité návrhy mu však přinesly světovou slávu. Do použitelné menšiny patří letoun Fanliner, jehož design Colani navrhl pro západoněmeckou společnost RFB (Rhein Flugzeugbau).

58
RC revue 7/2017

Výpočet nosníku křídla modelu

Především u velkých modelů by neměl chybět výpočet zatížení křídla a výpočet nosníku. Řada modelářů postupuje podle zkušeností, ne vždy se to vyplatí. Mám jedno svoje rčení: Neznalost je matkou optimismu. Čtenáři se v následujícím pojednání nemusejí obávat nějaké velké teorie. Vše je co nejvíce zjednodušeno a vystačíme se znalostmi základní školy a nejjednodušší kalkulačkou. Nejprve několik základních pojmů: Násobek zatížení n je bezrozměrné číslo, které nám vyjadřuje, kolikrát je větší vztlak než tíha letadla.

60
RC revue 7/2017

Proč havarovali?

Havárie modelů provázejí modeláře po celou dobu existence tohoto krásného koníčka a já osobně bych se vsadil, že i první let létajícího modelu letadla skončil havárií. Ze zcela pochopitelných důvodů je tato sázka zcela irelevantní, protože nelze prokázat ani jednu z obou možností – tedy zda k havárii došlo či nedošlo. Ovšem zkusme si položit otázku: „Jaké jsou skutečné příčiny havárií RC modelů?“ Mnoho literatury o této problematice k dispozici není a pouze velmi málo modelářů v sobě dokáže potlačit ješitnost a v případě havárie z vlastní viny se přiznat kolegům anebo dokonce o této nepříjemné události napsat do časopisu. Jestliže článků na toto téma je v modelářských časopisech poměrně málo, odborných publikací je ještě méně. Já osobně vlastním pouze publikaci s názvem „The crashless way to advanced radio control flying“, kterou napsal Harold Cunnigham v roce 1974 a o žádné jiné publikaci zabývající se haváriemi RC modelů nevím.

62
RC revue 7/2017

3D tisk v modelářské praxi

Připravili jsme pro vás nový seriál, který se bude zabývat 3D tiskem v modelářské praxi. 3D tisk je velmi zajímavá problematika, proto jsme se v naší redakci už nějaký čas snažili najít modeláře, kteří (či který) by byli ochotni a schopni sepsat nějaký ucelenější materiál o teorii a praxi tohoto oboru. To se nám bohužel zatím nezdařilo, ale když jsme začali spolupracovat s pražskou firmou Prusa Research, dojednali jsme si dlouhodobou zápůjčku jejich tiskárny Prusa I3 MK2S a já se rozhodl, že se přípravy seriálu ujmu sám. Projdeme si začátečnické problémy a obtíže, na které profíci už dávno zapomněli, případně mají v paměti postupy, které už dávno (tedy třeba dva roky, vývoj je dnes velmi rychlý) neplatí.

64
RC revue 7/2017

Modelář 297 Delfínek

Trup je stavěn klasickým způsobem – kostra z překližkových žeber a smrkových lišt je polepena překližkou a zevnitř vyplněna pěnovým polystyrénem. Žebra 1 až 7 přesně vyřízneme z překližky. Kanagomem slepíme dvě lišty o průřezu 3 x 5 mm dlouhé asi 650 mm a po zaschnutí lepidla na nich vyznačíme tužkou podle plánku polohu žeber. Žebra zkontrolujeme a začistíme. Nad výřezy pro lišty zhotovíme bodcem otvory, abychom mohli lišty lépe stáhnout tenkým měděným drátem.

66
RC revue 7/2017

Evropský pohár NAVIGA NSS Kristýna 2017

Po roční pauze zavítali lodní modeláři na nádrž Kristýna u Hrádku nad Nisou poblíž Trojmezí česko-německo-polských hranic. Od 5. do 7. května 2017 se tam nekonalo nic menšího než v pořadí již 10. Evropský pohár NAVIGA RC maket plachetnic tříd NSS. Jednu z mála mezinárodních akcí na našem území, jež je zařazena do celosvětového kalendáře organizace NAVIGA, pravidelně pořádají lodní modeláři z Klubu lodních modelářů Admiral Jablonec nad Nisou a web Minisail.cz. Již tradičně přijela silná ruská výprava, dále na Kristýnu zavítali ve větším počtu polští lodní modeláři a pochopitelně nejpočetnější zastoupení měla Česká republika.

67
RC revue 7/2017

Mistrovství ČR lodních modelářů – maketářů – bylo letos trochu netradiční

Obvykle jsme byli zvyklí scházet se na mistrovské soutěži stavitelů maket lodí třídy C vždy v sálech, kde spíš vládlo ticho, bylo v nich poměrně dost místa pro jednotlivé modely i určité soukromí pro porotu, která modely hodnotí, ale letos to neplatilo. Letošní mistrovství České republiky maket lodí třídy C se konalo ve dnech 5. až 7. května ve vestibulu velkého a známého obchodního centra Vaňkovka v Brně. O metr vyvýšená kruhová plošina, běžně užívaná pro propagační akce, ležící uprostřed vstupní haly, byla kolem dokola obklopena stoly, na kterých byly umístěny soutěžní modely.

71
RC revue 7/2017

20. sraz MoNaKa v Písku

V neděli 14. května 2017 proběhl u Šarlatského rybníku v Písku v pořadí již dvacátý sraz lodních modelářů z okruhu příznivců MoNaKa – MOdelařiny NA KOleně. Výjimečná číslovka si žádala něco speciálního, a tak jsme zvolili termín, kdy to v Písku žije, neboť v centru města právě probíhalo Cipískoviště 2017, jehož nedílnou součástí bývá vernisáž soch z písku na náplavce u řeky Otavy. Ty v závislosti na počasí a kolemjdoucích setrvávají na svém místě po celou turistickou sezonu, nesmete-li je velká voda zcela definitivně dříve, jak se též za uplynulých deset let přihodilo.

72
RC revue 7/2017

Korveta Compass Rose

Před časem jsem zahořel pro jednoduché lodě, které bojovaly na počátku i v průběhu druhé světové války v Atlantiku proti ponorkám a také hodně proti bouřlivému moři. Nic lepšího v té době Anglie neměla, jenže tyto malé lodě se na vlnách strašně houpaly… Britské ztráty torpédoborců byly na počátku války docela velké, stavba nových lodí samozřejmě trvala nějakou dobu, a tak malé korvety nesly hlavní tíhu bojů, přestože nebyly stavěny pro tento účel – měly to být lodě pro pobřežní práci, případně bývaly zpočátku vybaveny minolovným zařízením. Pak se přišlo na to, že konvoje budou potřebovat větší eskorty doprovodných ozbrojených lodí – což byla pro korvety příležitost. Ukázalo se, že těžké minolovné zařízení je na oceánu zbytečné a bylo proto nahrazeno větší zásobou hlubinných pum a jejich dalšími vrhači pro účinnější boj proti německým ponorkám. Od asi patnácti hlubinných náloží nesených na počátku války se na korvetách později vozily desítky až stovka těchto protiponorkových zbraní.

74